Hoorcollege

11 januari 2011 at 2:50 pm 2 reacties

Voor mijn “kandidaats” was ik destijds verplicht een “jaaruur” te volgen. Dat bestond uit een wekelijks hoorcollege over een specifiek vakgebied. Ik had gekozen voor een jaaruur Amerikaanse geschiedenis en dat werd gegeven door hoogleraar Schulte Nordholt. Een goede verteller van de oude stempel. De entourage, de collegezaal in het Academiegebouw in Leiden compleet met krakende houten klapstoelen, droeg bij aan de sfeer.

Een verteller van de oude stempel. Geen syllabus, geen boeken en artikelen, gewoon goed luisteren en je aantekeningen maken. Schulte Nordholt nam je mee en schetste het verloop van de Amerikaanse geschiedenis aan de hand van de presidenten en hun belangrijkste daden. En een laagje daarboven vertelde het verhaal van de ontwikkeling van Amerika als natie. Gaandeweg een college kwam je erachter wat hij eigenlijk wilde vertellen. Zijn eigen “kenmerkende aspecten” zal ik maar zeggen.
Het was altijd behoorlijk stil daar, afgezien van een kuch of een kraak, maar er werd goed geluisterd.

Ik ging altijd naar dat college met een aantal bevriende studiegenoten en achteraf wisselde wij aantekeningen uit. Het zal het laatste college voor het paasreces geweest zijn toen een van mijn vrienden, ik zal hem Hans noemen (omdat hij zo heet), afwezig was. Geen probleem, de aantekeningen kwamen er toch wel.

Het eerste college na het paasreces kwam Schulte Nordholt de collegezaal binnen en vroeg waar hij de laatste les geëindigd was. Hans dacht er niet bij na en gaf antwoord. Niemand had het door en Schulte Nordholt ging vertellen. En wij aantekeningen maken. Niets aan de hand.
Totdat op driekwart van zijn uur het langzaam begon te dagen dat de boodschap al eerder was verteld. Toen ook herinnerde ik mij dat Hans er het laatste college niet bij was geweest.

Maar waarom viel die munt zo laat? Omdat hij een ander verhaal vertelde. Met dezelfde achterliggende boodschap. Iedereen met stomheid geslagen: had hij geen aantekeningen voor zich liggen met trefwoorden, jaartallen en feiten?. Kennelijk niet. Kennelijk had hij alleen de beoogde boodschap in zijn hoofd. En de hele Amerikaanse geschiedenis om uit te putten voor de onderbouwing. Wow!

Omdat we een nieuw verhaal hadden gehoord klaagde niemand. Na het college werd er wel over gesproken, maar de studenten noch Schulte Nordholt waren erg van de leg. Alleen Hans dook weg onder een klapstoel. Maar niemand had het gevoel dat hier tijd verloren was. Win-win. Hans had op deze manier geen college gemist!

Stamboeck: De verhalen terug in de klas! www.stamboeck.nl

Advertenties

Entry filed under: digibord, digitaal schoolbord, geschiedenis, onderwijs. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , .

Demo op de Dojo Tenen krommend

2 reacties Add your own

  • 1. Sylvia Bakker  |  12 januari 2011 om 9:55 am

    Mooi en herkenbaar. Lerarenopleiding Geschiedenis, Amsterdam: meneer Martinus. Door zijn verhalen hoefde ik 100 blz minder te leren uit het handboek voor het tentamen. Werkcolleges waren een eitje geworden.

    Beantwoorden
  • 2. meester Henk  |  13 januari 2011 om 9:52 pm

    Ik vind het idd ook jammer dat de lessen veranderd zijn. Daarentegen zullen we met de tijd mee moeten. De oude generatie kijkt met “weemoed” terug naar de meesters die moooi konden vertellen. De huidige generatie heeft dat over 10 jaar dus niet meer. Die kijken terug naar de docent, die mooi filmpjes kon vertonen e.d.
    Overigens heb ik wel ondervonden dat het geschiedenisbesef meer/ook wordt bereikt door het overbrengen dat het ook “normale” mensen waren, met hun wensen, verdriet e.d.
    Vroeger vertelde ik “prachtig” over alle oorlogen in de geschiedenis (80-jarige e.d.), later heb ik dat veranderd en ben meer over de mens in die oorlogen gaan vertellen. Veel kinderen vonden het vanaf dat moment veel leuker.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Stamboeck

Alexander Luns

Stamboeck’s Blogs


%d bloggers liken dit: