“Gamen” of gewoon les geven?

9 februari 2012 at 1:08 pm 2 reacties

Ik was twee weken geleden op de beurs Onderwijs & ICT in Utrecht. Ondanks het feit dat de crisis merkbaar was door een bescheiden aantal deelnemende bedrijven was het toch erg leuk. Je kon duidelijk zien dat men nog lang niet uitge-ICT-t is in het onderwijs, en dat er heel veel nieuwe snufjes zitten aan te komen. Dus onderwijs: budgetteer maar vast!.

De uitgevers hadden enkele erg leuke vernieuwingen in de aanbieding, en veel daarvan kwam neer op het spelen van spelletjes. Met noemt dit dan “gamen”, of “serious gamen”, maar het zijn spelletjes. En door het spelen van die spelletjes krijg je dan de stof spelenderwijs onder de pet bij de schooljeugd. En, eerlijk is eerlijk, er zaten hele leuke voorbeelden bij die ongetwijfeld leuker zijn dat een rekenles van de juf!

Het wordt lastiger als aanbieders van digitale schoolborden vooruit gaan lopen op het combineren van een klassikale les met het schoolbord en een respons van de schooljeugd met gebruik van hun eigen “device”. Stel de meester stelt een quiz-achtige vraag en de kinderen geven antwoord via hun device. De leerling krijgt punten bij goed of fout, en de ranglijst verschijnt “realtime” op het bord. Nu heeft men daar nog handige stemkastjes voor, maar men anticipeert al op het gebruik van de eigen spullen van de leerling. Mooi. Nu worden smartphones massaal door de school in beslag genomen, straks MOET je er een meenemen. Anders kan de les niet doorgaan. Vergelijkbaar met de rekenmachine in de 70-er jaren. Verboden toen, nu verplicht.

Ziet u het voor u? Jantje komt met de oude laptop van pa (windows XP), Marietje heeft de Ipad II zonder flash en Kareltje de nieuwste Android smartphone van HTC. En de juf moet overal de wifi aan de praat krijgen? De leerkracht wordt nu een permanente helpdesk en lesgeven is er nauwelijks meer bij. Als de helpdesk het bekende niveau haalt van “zet hem eens uit en dan weer aan” zal dat wel gaan, maar lastiger moet het niet worden. Er zal nog een lange weg moeten worden afgelegd wil dit gaan werken.

En hoe zit dat met geschiedenis-onderwijs? Op de beurs zag ik de bekende pdf-versie van het handboek op het digitale bord verschijnen. Wel voorzien van links naar filmpjes. Maar de basis is toch het papieren boek (zo 20e eeuws!) vergroot op de muur. Een leuke toevoeging kwam van Zwijsen: leg een link tussen een item uit het jeugdjournaal en de geschiedenis. Elke woensdag online. Prachtig!

Gaan wij “gamen” met geschiedenis-onderwijs? dat zou wel spannend zijn. Het kan ook wel degelijk helpen bij bijvoorbeeld oriëntatie-kennis. Er is al een bordspel van de Canon, dat is een leuk en speels middel om de jeugd geschiedenis bij te brengen. Maar geschiedenis is een moeilijk vak juist vanwege de vele verbanden die op vele verschillende abstractie-niveaus gelegd moeten worden. Het duiden van de “kenmerkende aspecten” is lastig genoeg en kan mijns inziens nog niet zonder een goede leerkracht. Niet eentje van “lees eerst maar §5.3 tot en met §5.6”, maar ook niet een van “ga in de mediatheek met je Ipad de Opstand eens naspelen”.

Er staat veel te gebeuren met ICT in het onderwijs. Maar ik blijf erbij: er gaat niets boven een goed vertellende geschiedenisleraar.

Stamboeck: De verhalen terug in de klas! www.stamboeck.nl
Volg Stamboeck op Facebook
Volg Stamboeck op Twitter

Advertenties

Entry filed under: digibord, digitaal schoolbord, geschiedenis, onderwijs. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Vertellen is boeien, en boeien is leren.

2 reacties Add your own

  • 1. indigo13  |  9 februari 2012 om 1:36 pm

    Eerst boeien met verhalen, dan verder verkennen. Het mooie van games is dat ze je in het verhaal trekken en een rol geven. Maar de geschiedenisles zet die boeiende spelsituatie in het juiste perspectief: wat waren nu de oorzaken, omstandigheden en gevolgen? Hoe ging het nu in het echt?

    Beantwoorden
  • 2. Henk 't Jong  |  9 februari 2012 om 4:07 pm

    Alles staat of valt met of het verhaal klopt. Als je blijft doorgaan met halfmythische, door nationalistische sentimenten vervuilde vertellingen dan kom je nooit te weten hoe het nou ‘in het echt’ ging. En dan die grote verbanden. Als ze al niet uit de de lesmethoden te halen zijn, hoe wil je ditzelfde materiaal dan op moderne IT apparatuur wel overbrengen. Het vraagt eerder een rigoreuze ingreep in wat er nu aan de leerlingen van BO en VO aangeboden wordt. En sommige schooltypen hebben nog maar 1 uur geschiedenis in de week. Ik zie het somber in.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Stamboeck

Alexander Luns

Stamboeck’s Blogs


%d bloggers liken dit: